Veilig vluchten vanaf dakterrassen: hoe zit dat?
Welzijn van mensen is een belangrijk aandachtspunt in de Nederlandse bouw. Eén van de aspecten hierbij is de aanwezigheid van een – al dan niet verplichte – buitenruimte. Combineer je dit met het ruimtegebrek in Nederland waardoor we steeds hoger gaan bouwen, dan zie je de trend dat gebouwen van steeds grotere en hoger gelegen (gezamenlijke) dakterrassen worden voorzien. Maar hoe zit het met de vluchtveiligheid vanaf deze terrassen?
Voor de binnenruimte van een gebouw zijn de eisen ten aanzien van veilig vluchten en daarmee de loopafstanden helder. In de basis mogen deze – al dan niet gecorrigeerd – maximaal 30 meter zijn en bij een lagere bezetting mogen deze uitwijken naar 45 meter of 60 meter.
Regelgeving en dakterrassen: een grijs gebied
Maar voor buitenruimten zijn er geen eisen gesteld. Artikel 4.65 van het Besluit bouwwerken leefomgeving (Bbl) stelt dat vanaf elk punt van een voor personen bestemd gedeelte van een vloer een vluchtroute begint die leidt naar het aansluitende terrein en vanaf daar naar de openbare weg. Dit impliceert dat er ook vanaf een buitenruimte – een balkon of dakterras – een vluchtroute vereist is. Echter stelt artikel 4.66 alleen een maximum voor ‘de (gecorrigeerde) loopafstand tussen een punt in een gebruiksgebied en ten minste een uitgang van het subbrandcompartiment’. Hierin wordt het gebruiksgebied gedefinieerd als ruimten gelegen binnen een brandcompartiment. Aangezien een buitenruimte niet binnen een brandcompartiment is gelegen en dus geen gebruiksgebied betreft, gelden de eisen van artikel 4.66 niet voor de buitenruimte.
Wat moet er voor de loopafstand worden aangehouden bij grotere dakterrassen?
Een oneindige loopafstand is naar onze mening niet wenselijk: uiteindelijk moet men toch wel door het mogelijk bedreigde subbrandcompartiment vluchten om het gebouw te kunnen verlaten. Overigens is het wel van belang een onderscheid te maken tussen dakterrassen die via één subbrandcompartiment ontvlucht kunnen worden en dakterrassen waarbij via meerdere subbrandcompartimenten of een extra beschermde vluchtroute gevlucht kan worden. In het laatste geval is de loopafstand geen issue omdat niet via een bedreigd subbrandcompartiment gevlucht hoeft te worden.
Lees hier het hele artikel
Bron: Brandveilig.com (12-08-2024) 26-08-2024