In 2025 nam het aantal projecten onder de Wet kwaliteitsborging voor het bouwen (Wkb) sterk toe. Dat blijkt uit de tweede monitoringsrapportage over de wet. Uit de monitor volgt dat het stelsel in operationele zin werkt en voldoende capaciteit beschikbaar is voor kwaliteitsborging. Tegelijkertijd zijn er verschillen in de ervaringen van betrokken partijen, zoals gemeenten, de brandweer, opdrachtgevers, kwaliteitsborgers en bouwers. Conclusies over het bereiken van de doelen van het stelsel zijn volgens de onderzoekers en de deelnemers van de begeleidingsgroep op dit moment nog niet te trekken. Wel is een aantal verbeterstappen geformuleerd.